• "A stílus az egyik módja annak, hogy elmondd ki vagy, anélkül, hogy megszólalnál.” /Rachel Zoe/

Megrendelés

A megrendelés menete

Ahány ház annyi szokás – tartja a közmondás. De hidd el, a legtöbb dekoratőr – legalább is, aki komolyan veszi, amit csinál – nem sok időt fog vesztegetni az alábbi e-mailekre, és Facebookon odalökött üzenetekre:
– „Mennyibe kerül egy dekoráció?”
– „ Mi megvettünk mindent, csak fel kéne pakolni.”
– „100-an leszünk, mi pénzt kér egy dekorért,”
– „A barátnőm szomszédja 50 rongyból kihozná. Ha 45-ért megcsinálod, Tied a meló. Na, mit lépsz?”
– „Nagyon tetszik, ahogy dolgozol, mindenképp veled csináltatjuk, más szóba sem jöhet. Csak írj már egy körülbelüli árajánlatot, hogy az anyóssal megbeszélhessem.” – közben a címlistán látom, hogy másik 40 dekoratőrnek ugyan ezt a „nyalizós” dumát küldte el.
Hú, ez utóbbi lehet, kicsit erős volt… de sajnos nem egyedi az eset.

Tisztázzunk egy fontos dolgot!

Valós árajánlat készítése minden szolgáltatásnál időbe kerül, így nálunk is, dekoratőröknél. Onnantól, hogy leülök veletek katalógusokat nézni, egészen odáig, amíg kezetekbe kapjátok a végleges árajánlatot, minimum 2-5 munkaórát dolgozok.

Nem is csodálkozom azon, hogy sok kolléga már csak az ajánlat készítést is kiszámlázza, akár megrendelitek, akár nem. Vagy, hogy egészen egyszerűen ki sem adják a kezükből a kalkulációt, amíg a velük szemben ülő pár rá nem bólint.

Őszintén szólva, megértem őket.
Volt idő, amikor lelkesen nekiláttam minden fent említett levélre válaszolni, éves szinten heteket ültem a gép előtt felesleges árajánlat készítéssel. Munkám egyedüli gyümölcse csupán az volt, hogy napokig vártam a választ.
Akkor rá kellett jönnöm, az ilyen „típusú” párok, még csak arra sem méltatnak, hogy annyit visszaírjanak: SAJNOS NEM NYERT!
Nézzük, hogyan zajlik a megrendelés, egy korrekt, intelligens pár esetében, mint amilyenek Ti is vagytok. ( A többiek ugyanis magukra ismertek, besértődtek, és nem jutottak el idáig az olvasásban.)

1. Kapcsolat felvétel,időpont egyeztetés

– Legalább 10-14 hónappal az esküvő előtt .
A magyar emberek többsége, valahogy úgy érzi, hogy amit „megfogott”, azt meg is kell vennie. Ezért az internet világában teljesen elfogadott, hogy arc nélkül, csak levélben puhatolózunk, utána pedig elhúzzuk a csíkot.
Egyet azonban ne felejts el: én Neked szeretnék szépet alkotni, nem egy arctalan idegennek. Csak akkor tudunk együtt dolgozni, ha hagyod. Naponta 5-10, kiállítások után akár 15 db
„ Mennyibe kerül?” típusú levelet kapok.

Bevállalod, hogy a Te kérésed elkallódjon közöttük?
– Hívj fel nyugodtan, azért adom meg a számom.(30/365-1224) Ha nem érsz el, és még nem hívtalak vissza, nyugodtan keress még egyszer, mert lehet, hogy épp egy másik szimpatikus párnak dolgozom.
Nekem fontos a Te esküvőd! Ha Neked is az, hogy én dekoráljam, akkor fogunk alkalmat és módot találni, hogy megbeszéljük az elképzeléseiteket.. (Külföldön dolgozó pároknál is meg szoktuk oldani…)

2. A találkozó

– Megbeszélünk egy találkozót Veled, Veletek, vagy bárkivel, akit érdekel a dekoráció.
(Előfordult, hogy 12-en jöttek…)
– Ilyenkor 1-2 órán át Rátok figyelek, és mindent megteszek, hogy kiderítsem az igényeiteket, elképzeléseiteket. Nagy segítségemre van ilyenkor, ha hozzátok az ötleteiteket (színmintát, képeket, tárgyakat. Bármit, ami érzékelteti mit is szeretnétek). Ha nincs elképzelésetek, természetesen semmi gond, elvégre is többek között azért vagyok, hogy ötleteljek!
Ilyenkor nincs limit!!!!!! Álmodjatok, kérjetek!!! Nálunk ez nem kerül semmibe. Egy kollégától hallottam, hogy a papír mindent elbír. Nyugodtan merjetek nagyot álmodni, legalább a dekoráció terén. Ez tényleg az álmokról, a vágyakról szól, és ami még fontos: semmilyen kötelezettséget nem jelent rátok nézve!!!!

Tehát semmit sem veszíthettek egy megbeszéléssel, nincs kockázat.

3. Az ajánlat.

– A megbeszélést követő 1 héten belül fog megérkezni hozzád.
Még soha nem készítettem el teljesen ugyanazt a dekorációt kétszer. És ezek után sem szándékozom tucat esküvőket „legyártani”, csakhogy könnyebb dolgom legyen. Ebben a szakmában szerintem pont az a varázslatos, hogy mindig minden rendezvény más-és más. Ezért is élvezem ennyire.
Sajnos azonban sokan azt gondolják, csak a „sablon” megfizethető.
– Először is a megfizethető „besorolás”, mindenkinek mást jelent. Van, akinek a „kevés” is sok, mások viszont egy „kedvező ár” hallatán nyomnák ki a telefont, mondván: ennyiért biztosan nem lehet színvonalat kapni.
– Tehát teljesen irreális, és a vállalkozásom tekintetében öngyilkos kísérlet, hogy telefonban, levélben fél információk alapján mondjak végösszeget.

Mintha egy fehér menyasszonyi ruha ára felöl érdeklődnél…. Még a tól- ig határ is félrevezető lehet.
Hidd el, egy szolid hátteret is lehet igényesen, ízlésesen elkészíteni, és akinek anyagilag ez az elérhető, miért mondana le róla. Az eddig tőlem dekorációt rendelt párok visszajelzése szerint, nem vagyok egy rámenős, rábeszélős üzletasszony.
– Bízd rám magad e tekintetben mindenképp! Nekem az a legjobb reklám, ha Te elégedett leszel velem már az elején. Ezt pedig semmiképpen nem kockáztatom, egy rábeszélős „dumával”!
Nálam minden dekorációs tétel külön – külön van feltüntetve az árajánlaton, így bőven van lehetőséged otthon összeülni a család érintett tagjaival, hogy részletesen átbeszélhessétek, mi maradjon, és mi legyen kihagyva az eredeti árajánlatból.

4. Egyeztetés a családdal

– Erre, az ajánlatom megérkezése után , 1 hét áll a rendelkezésetekre. Eddig „tartom fent” a megbeszélt dekorációs elemeket, a számotokra. Ha ez időn belül nem jeleztetek vissza, és megkeres egy másik pár, könnyen „lemaradhattok”, egy fényfüggönyről, szabadtéri pavilonról, vagy éppen az általatok megálmodott színű textilek, találnak új gazdára.

– Az egyeztetés természetesen teljesen a Ti feladatotok, de ha elfogadjátok, van egy gondolatom ezzel kapcsolatban.
Sok felesleges feszültségtől kímélitek meg magatokat, és engem is, ha nyílt lapokkal játszotok.
– Érdemes tisztázni ki és milyen arányban fogja fizetni az esküvő ezen elemét ( Ti, szülők, valamelyik rokon ajándékba adja, közösen a két család stb. )
– Amikor ez megvan, a többi érintett féllel is osszátok meg az általam ajánlott opciókat.

A legtöbb esetben ugyanis a két család nem rendelkezik azonos igényekkel, de még kevésbé azonos anyagi keretekkel. Ami Neked fontos,vagy „megéri”, lehet, hogy a párodnak, vagy az Ő családjának nem, és fordítva.
– Nem érdemes „sumákolni”. Sokat tudnék mesélni a „mindent megrendelős” menyasszonyokról, akik a” könnyebb elnézést kérni, mint engedélyt” elvét követték. Igen kellemetlen pillanatokat élünk át – én is – , amikor az elszámolásra kerül a sor. Hidd el, nincs az a gyönyörű dekoráció, ami megérné azokat a kínos pillanatokat már rögtön a házasságotok elején.. De Te tudod…..

5. Egyeztetés velem

Ismét hívjatok fel vagy találkozzunk személyesen, hogy a saját ajánlati példányomon is feljegyezhessem az esetleges változtatásokat. Telefonos egyeztetésnél, célszerű, ha előttetek is ott van az ajánlat, amikor beszélünk, mivel ilyenkor tételről –tételre megyünk végig.

6. Megrendelés

A LILI Dekornál 30% foglaló befizetése után tekintem megrendeltnek a dekorációt. Ezt akár személyesen, akár átutalással is elrendezhetjük. Erről szerződést írunk, amelynek egy példánya természetesen benneteket illet!
Jó tanács: Minden az esküvőtökkel kapcsolatos szolgáltatásról kössetek szerződést, vagy legalábbis kérjetek nyugtát az átadott pénzről.

Ha nem vagytok esetleg tisztában a fogalmakkal, az sem árt, ha utánanéztek a foglaló, a regisztrációs díj, és az előleg közötti különbségeknek. Ellenkező esetben igen nagy meglepetések érhetnek benneteket az elszámolások alkalmával!

Az is jól jöhet, ha egy kis füzetbe vezetitek magatoknak, kinek, mikor, milyen céllal, mennyi pénzt adtatok át! Na, és azt, hogy melyik tételt ki fizette. Mert hónapokkal később, amikor elérkezik az esküvő hete, nem feltétlenül fogtok rá emlékezni.

7. Az utolsó hét

– A lakodalom hetében nem árt egy végső egyeztetés, hogy történt-e a dekoráció szempontjából fontos változás. (létszám, helyszín, apró kiegészítők, stb. )
Ehhez már nem kell személyesen találkoznunk, elegendő egy telefonváltás is.

Természetesen a személyes, akár helyszínen történő újbóli átbeszélésnek sincs akadálya, ha marad rá időtök, és ragaszkodtok hozzá. Ennek a plusz kiszállásnak a költsége azonban nincs beleépítve az árajánlatba, sem nálam, sem a többi szolgáltatónál. Ezért a végső elszámolásnál ezzel a költséggel, természetesen mindenkinél találkozni fogtok. ( Ez gondolom, érthető.)
Jó tanács: Ekkorra érdemes már tudnotok, melyik napon és hány órától áll rendelkezésetekre a helyszín, mikorra kell készen lennem, illetve hogy az esküvő után, melyik időpontban mehetek lebontani a “maradványokat”!
Én is szívesen beszélhetek a helyszínnel,de gondolj csak bele: minimum 15-20 szolgáltató érintett az esküvőtökben. Ha mindenki külön- külön keresi fel őket minden apró kéréssel, módosítással, ahhoz telefonos kisasszonyt kellene foglalkoztatniuk.

Vagy van rendezvényszervezőtök? Akkor szerencsére már ez sem a Ti dolgotok, van, aki intézi helyettetek!

8. Átvétel

A dekoráció elkészülte után, az ajánlati lap alapján átveszitek tőlem a helyszínt, és a szerződés alapján rendezitek a fennmaradt összeget.
Ez a legtöbbször nem ennyire egyszerű (éppen a sminkben ülsz, fotóznak, stb.), ezért előre meg szoktuk beszélni, hogy ki és kb. mikor veszi át a dekorációt. (rendezvényszervező, családtag, barátnő stb. …)

9. A Nagy nap

Élvezzétek az esküvő és a lakodalom minden percét, mert hihetetlenül gyorsan eltelik.

Olyan iramban fogják egymást követni az események, hogy észre sem veszitek, és máris este lesz. Örüljetek egymásnak és annak, ami veletek történik. Akkor és ott, senkinek és semminek se engedjétek meg, hogy elronthassa a napotokat!!!!!!!
Egyetlen nyári zivatar, egyetlen elkésett vendég sem éri meg az idegeskedést. Ezek akkor is megtörténhetnek, ha minden a legtökéletesebben van megszervezve. Az viszont, hogy hogyan reagáltok rá, csakis rajtatok múlik!

 

Áldott, szeretetteljes ” nagy napot” kívánok.

Lili

Lili

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.